En blogg för att samla och sprida kunskap om vård och omsorg.

Jag heter Nadja och vill med denna blogg samla och sprida kunskap för vård och omsorg. Jag kommer bland annat tipsa om intressanta projekt och litteratur i ämnet. Bloggen är också till för att samla berättelser från er besökare. Kontakta mig på viivard at hotmail.se


fredag 11 mars 2011

ACTION

ACTION är ett webbaserat stöd för anhöriga till äldre personer med kroniska sjukdomar. Stödet omfattar en dator med informationsprogram, spel, samhällsinformation och bildtelefon för kontakt med andra ACTION användare och ACTION centralerna. ACTION centralerna bemannas av vårdpersonal som genomgått utbildning för att kunna ge användarna ett bra stöd via bildtelefon och hemsbesök. De hjälper användarna med allt från datorn till vart de skall vända sig i samhället med olika frågor.

ACTION gör att de anhöriga får kontakt med andra i liknande situationer och bryter en isolering på flera sätt. De får utbildning i att använda dator och internet samt så får de tillgång till ett kontaktnät med både ACTION central och andra anhöriga. Många av användarna befinner sig i tunga och svåra vårdsituationer och de kan ha svårt att komma hemifrån.

Läs mer om ACTION på http://www.actioncaring.se/

5 kommentarer:

  1. Bloggar om omsorgen och vården behövs verkligen
    Hälsningar från en undersköterska bakom uskabloggen
    http://uskabloggen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hej Flak även jag hittade hit... Vi letar efter vårdbloggare och har insett att vi är en liten skara, vilket är lite märkligt då området är gigantiskt att blogga om.

    Besök gärna min blogg...

    http://careeducationpunktse.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Länkar genast till era bloggar :-)

    SvaraRadera
  4. Hej! Då har vi länkkopplat ihop oss=)
    Fröken Fräs hängde på.... och Nadja, spana in syrran Frida om du vill kolla fler vårdbloggar
    http://fridasyster.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Tjohooo... Skall också göra en länklista där jag får med er alla.. Ni ska vi att vi kommer bli ett nätverk tillslut.. Hittat en man också som bloggar. Asch han återfinns i mina kommentarer. stig heter han en äldre man som brinner för äldrevården.

    SvaraRadera